Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. Az “Elfogadom” gomb lenyomásával és az oldal használatával elfogadja őket.

ANKA Informatikai szolgáltzatások - © 2015

Először négy gondolat az alapjáratról


56. Csak azért, hogy a motor bemelegedjen, nincs szükség arra, hogy alapjáraton járassa. (Mínusz 5 fok alatt érdemes, mondjuk 10 másodpercig járatni elindulás előtt.) Az üzemanyag-pocsékoló bemelegítés helyett, elég, ha az első néhány kilométert óvatosabban gyorsítva, alacsony motorfordulaton teszi meg. A terheletlen motor lassabban melegszik fel, ezért alapjáraton hosszabb ideig jár hidegen, ami nagyobb kopást jelent. Tovább gyorsíthatja a motor felmelegedését, ha hamarabb kapcsol magasabb fokozatba, mint egyébként, ugyanis ezzel növeli a motor terhelését, viszont a fordulat alacsony marad, így a legkisebb a kopás! A fogyasztás is hamarabb beáll ezzel a normál üzemi szintre. Azért, hogy ne kelljen hidegen magasabb fordulatra pörgetnie a motort, ha lejtős utcában parkol, úgy álljon meg, hogy ne fölfelé kelljen később elindulni!


57. 20-25 másodpercnél hosszabb megállásnál érdemes leállítani a motort. (Persze, csak jó állapotú aksi és önindító esetén.) Az ennél hosszabb alapjárati üzem több üzemanyagot fogyaszt, mint a motor újraindítása. Sajnos amilyen idiótán van ma Magyarországon megoldva a vasúti kereszteződések többségében a jelzés, ha leeresztett sorompót, vagy tilos jelzést lát, érdemes mindenképpen leállítani a motort. (A sorompót már akkor leeresztik, illetve a lámpa már akkor tilosra vált, amikor a vonat, vagy a HÉV még csak áll be az átkelő előtti állomásra. Köszönjük! Nagyon ügyes! Hogy az a...!) Gyorséttermeknél általában jobban megéri megállni a parkolóban, és bemenni a pulthoz, mint járó motorral várakozni az autós kiszolgáló sorban, de ha mégis az autós sorba áll, állítsa le a motort! Ha sok az autó Ön előtt, és a később érkezőknek még van hova állni, nem kell minden egyes előregurulást követnie. Kihagyhat egy-két autóhossznyit, és amikor a sor újra megindul, Ön csak akkor kövesse! Ha garázsba, vagy kapun való beálláshoz ki kell szállnia, akkor is állítsa le a motort (és vegye ki a slusszkulcsot)! Ezzel nem csak takarékoskodik, de az autó ellopását is megnehezíti. (Ha az autót kulccsal együtt viszik, akkor többnyire a biztosító sem fizet!)


58. Ha lejtőn araszolnak lefelé, akár le is állíthatja a motort, DE VIGYÁZZON! Ahogy leállt a motor, szervós autóknál a kormányzás nagyon megnehezül! Nem csak annyira lesz nehéz a kormányzás, mint mondjuk egy régi, szervo nélküli autón, hanem olyan lesz, mintha a kormány megszorult volna. Arra is vigyázzon, ha a kulcsot teljesen alaphelyzetbe fordítja, egyes autókon a kormányzár már a kormány legkisebb elfordítására bekattanhat, és emiatt az autó irányíthatatlan lesz! Ennek elkerülésére, meg azért is, hogy a féklámpa továbbra is biztosan működjön, a motor leállítása után, indítózás nélkül újra tegye rá a gyújtást! Ha gyenge az akkumulátor, ilyenkor az elektromos fogyasztókat (lámpát, ventilátort, ablak-, ill ülésfűtést) ki kell kapcsolni, rádiót le kell halkítani! Ami talán még ennél is fontosabb, hogy a fék is nagyon felkeményedik, nagyon erősen kell nyomni a hatásossághoz. A vákuumos fékrásegítésű autóknál, az első két fékezésnél ez a felkeményedés még nem feltétlenül jelentkezik, ugyanis a vákuum még addig hatásos marad, de a harmadik fékezésnél már biztosan kell arra számítani, hogy igen nagy erővel kell taposni a pedált. Mindezek miatt tehát még egyszer kiemelem: tényleg csak araszolásnál állítsa le a motort, és nem árt, ha rutinos sofőr!

59. Csökkentse a légellenállást, drasztikusan csökkentheti ezzel a fogyasztást! Vegye le a tetőcsomagtartót, tetőbokszot, ha nem használja! Ha fennhagyja, az sebességtől függően 5-15 % fogyasztás-növekedést is okozhat. Ha kerékpár(oka)t szállít a tetőn, vegyen le róluk mindent, amit le lehet. (Lámpákat, csomagtartó-kosarakat, pumpát, kulacsot, esetleg, ha könnyen eltávolítható, az ülést is. Mindent, ami egyszerűen levehető.) Ezzel nem csak a légellenállást csökkenti, hanem annak esélyét is, hogy ha valahol megállnak ebédelni, akasztófára való tolvajok eltulajdoníthassanak ezt-azt a bringákról. Ha gyakran kényszerül holmit szállítani az autó tetején, (például létrát, vagy egyéb munkaeszközt) akkor érdemes beszerezni egy jó minőségű, áramvonalas tetőbokszot, és ebben szállítani ezeket. Ha nincs olyan tetőboksz, amiben a rendszeresen szállított holmi elférne, próbáljon a teherautók vezetőfülkéjének tetején elhelyezett légterelők mintájára valami áramvonalasító eszközt szerkeszteni. (Minimál megoldásnak az is jó lehet, ha a létrát, munkagépet egy erős műanyag-fóliával beburkolja, és úgy helyezi el, hogy a legkisebb keresztmetszetű, és leghegyesebb rész nézzen menetirányba.) Ha síelni jár, érdemes síbokszot beszereznie. Ha ritkán, akkor bérelni is lehet. Hosszabb utaknál a bérleti díj könnyen megtérül a fogyasztásban. Ha pick-up típusú autója, vagy platós kisteherautója van, és úgy vezet országúton, hogy nem szállít semmit a platón, (és nem lefedhető a plató) akkor érdemes levennie a hátfalat, mert annak légellenállása akár 15 %-kal növelheti fogyasztását. Ha rendelkezik platófedéllel, tegye fel! Erre a célra egy egyszerű ponyva is megfelel. Autópályán, autóúton nyitott ablakkal, vagy tetőablakkal közlekedve, 8-10 %-kal nagyobb fogyasztásra számítson. Az autón maradt hó is növeli a légellenállást, ezért jobb az egész autóról letakarítani a havat, nem csak a szélvédőkről. (Meg balesetet is okozhat a fent hagyott hó, ezt is jobb elkerülni.) A sportos kinézetű spoilerek többsége egyetlenegy percet sem töltött szélcsatornában, így könnyen belátható, hogy ezek csak a szemnek szólnak, csak marketing (dizájn) szempontok alapján lettek tervezve, tehát valószínűleg az autó gondosan megtervezett légellenállását jelentősen rontják. Csak olyat vegyen, amit komoly, nagynevű cégek állítanak elő, vagy aminek igazoltan tesztelt a légellenállása, és amit kifejezetten az Ön által használt autótípushoz terveztek!

 

Csökkentse a tömeget, az elektromos fogyasztást, illetve a menetellenállást is!

60. Pakoljon ki minden fölösleges holmit a csomagtartóból! Plusz 50 kilogrammonként, a fogyasztás akár 2-3 %-kal növekedhet. Legyen "kíméletlen"! Mi az, amit 15 éve ott hurcol minden autójában, "minden esetre", de még sohasem használta? Ki vele! Készítsen egy leltárt a csomagtartóban, vagy az egyéb pakoló helyeken hurcolt felesleges holmikról! Van Önnél egy garnitúra tartalék gyertya, nagykalapács, teljes szerszámkészlet és pótalkatrészek (amikkel út közben lerobbanva úgysem tud mit kezdeni egy modern autón), pedálos pumpa, egy jó nehéz olajos emelő, egy kanna plusz benzin, továbbá olyan nem kifejezetten autós használati tárgyak, amiket évente talán egyszer használ, de azért vannak ott a többi 364 napon, mert mi van, ha hátha mégis...? Ezeket pakolja ki az autóból! Nyáron feleslegesek a kocsiban a téli cuccok, de annak sincs értelme, hogy egész télen ott legyen a csomagtartóban a hólánc. Csak akkor vigye magával, ha valószínűleg lesz havazás, vagy hegyekbe megy! Egy nagyobb jégoldó spray is lehet vagy egy kiló. Ez is csak a hidegebb napokon legyen a kocsiban. Ne legyintsen semmire, hogy "ez úgy is könnyű", 6-8 ilyen "könnyű" cucc együttesen sok kilóra rúghat. 5+2 üléses autója van, de ritkán visz többet 4 utasnál? Vegye ki a két pótülést is, feleslegesen növelik az autó tömegét. Ha kellenek majd, azt általában úgyis előre lehet sejteni. Brian Basset karikatúra-sorozatában az Adam@home-ban Adam egy nap a következő tanácsot kapja a TV "Egyszerű Praktikus Javaslatok" műsorából: "Uraim, adjanak le néhány kilót, ez is javít az autójuk fogyasztásán!". ☺

61. Olvastam egy olyan tanácsot is, hogy egyszerre csak keveset tankoljon, ne töltse tele a tartályt, mert ezzel is csökkenti az autó tömegét. Ezt nem tartom jó ötletnek. Egyrészt más forrás pont azt állítja, hogy amit ezzel megnyerhetne, azt a gyakrabban levett tanksapka miatt elpárolgó üzemanyaggal elveszíti. Másrészt hozzátenném még az ellenjavallatokhoz, hogy a gyakoribb tankolással elvesztegetett idő semmiképpen nem ér annyit, mint az a pénz, amit ezzel a tömegcsökkentéssel megtakaríthatunk, ráadásul az üzemanyagár manapság olyan ütemben megy fölfelé, hogy az a minimális megtakarítás, amit az ilyen tömeg-csökkenés okoz, akár fel is emésztődhet a legközelebbre esetleg bekövetkező árnövekedéssel.

62. Miden bekapcsolt elektromos fogyasztó növeli a generátor teljesítményfelvételét, ezzel a fogyasztást, hiszen a generátort is a motor hajtja. Ez eggyel több ok arra, hogy indokolatlanul ne égesse a városban az első és hátsó ködlámpákat (A hátsók ráadásul vakítanak is rendesen, városban teljesen feleslegesek.) Ne felejtse el kikapcsolni a hátsó ablakfűtést sem, ha már nem párás az ablak! Ennek teljesítményfelvétele okozhat akár 1 literrel is növelheti a fogyasztást! Szintén nagy fogyasztó az ülésfűtés. Ezt is csak addig használja, amíg szükséges! A xenon égők nem csak jobb látást biztosítanak, de alacsonyabb az energia-felvételük is. Autóvásárlásnál az is egy jó szempont, hogy az autó legyen xenon fényszórós. (Mondjuk egy jelentős többlet-beruházás nem valószínű, hogy a fogyasztásban egyhamar megtérül, de a jobb látás miatt mégis megéri.) A helyzetjelzőket és a hátsó lámpákat is érdemes lehet kicserélni minőségi LED-es "izzókra". Ezek fogyasztása töredéke a hagyományos izzókénak, és a következő autójába is magával viheti, hiszen elvileg nem égnek ki. (Kivéve a gagyik, amik nem bírják ki a kisebb feszültségcsúcsokat sem.)

63. Figyeljen oda a guminyomásra! Legalább havonta egyszer ellenőriztesse! Az alacsony guminyomás, nagyobb fogyasztást okoz. Kezdetben minden hiányzó tized bar 0,5-1,5 %-kal is növelheti a fogyasztást (és 10 %-kal is csökkentheti a gumi élettartamát!). Ahogy nő a hiány, fokozottan nő a menetellenállás is! Ha az összes gumiból hiányzik 0,8-1 bar, a fogyasztás akár 40 %-kal is megemelkedhet! Ha felmelegedett abroncsba fújat levegőt, érdemes 1-2 tizeddel keményebbre fújatnia, mert amikor majd lehűl, kb. az előírt értékre áll be a nyomás. Ugyanakkor ne fújja túl a kereket, hogy ezzel tovább csökkentse a menetellenállást, és javítsa a fogyasztást, mert amit megtakarít az üzemanyagon, azt a hamarabb (akár fele idő alatt) elkopó gumik cseréjére költi majd, és a menetstabilitást is csökkenti ezzel. Az előírt guminyomást az ajtóoszlopra, a kesztyűtartóba, vagy a tanksapka-fedélre ragasztott matrica tartalmazza, illetve a gépkönyvben is benne van. Ha többedmagával, csomagokkal megpakoltan megy hosszabb útra, megéri azt a kis plusz fáradságot/odafigyelést, hogy az ilyen terhelésre előírt nagyobb értékekre fúvatja a kerekeket!

64. A téli gumik menetellenállása nagyobb, így amíg ezekkel jár, a fogyasztás 5- 10 %-kal is több lehet. Csak addig hagyja fönt a téli gumikat, amíg szükséges! Tartósan 7 °C felett, nem érdemes fent hagyni. A téli gumi fokozottan kopik a meleg aszfalton, emiatt sem érdemes feleslegesen fennhagyni ezeket! Viszont a téli gumik óriási mértékben növelik az autó biztonságát +7 °C hőmérséklet alatt! Nem csak hóban nélkülözhetetlenek, de a száraz, viszont hideg aszfalton is sokkal jobbak, mint a nyári gumik. Az is megtakarítás, ha hóban nem pörög ki végeláthatatlan ideig a kerék, és ha nem szenved balesetet megcsúszás miatt.
65. A széles gumik is károsan hatnak a fogyasztásra, mert növelik az autó menetellenállását. A gördülő ellenállásra minimálisan hatnak csak, de a légellenállásra annál inkább. Ha Önnek nem éri meg a valamivel dögösebb látvány a többlet-fogyasztást, akkor maradjon meg a gyári méreteknél!
66. A csökkentett gördülési ellenállású gumik használata is csökkenti a fogyasztást, ezért a legközelebbi gumicserénél ilyet vegyen! (Kérdezze meg a gumistól, milyet ajánl, ne egy szupermarketben, vagy barkács áruházban próbáljon ez ügyben tanácsot kérni!) Mellesleg ez is eggyel több érv az olcsó vacak gumik ellen. Az olcsó, márkátlan gumikkal csak a vásárláson spórol, de minden másra ráfizet. Hamarabb kopnak, zajosabbak, kisebb velük az autó stabilitása, csúszósabbak, romlik a menetkomfort, és nem utolsósorban legtöbbször a menetellenállásuk is nagyobb, mint a márkásaké.

autostitkok

Forrás: www.autostitkok.hu

Találatok: 3236