Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. Az “Elfogadom” gomb lenyomásával és az oldal használatával elfogadja őket.

ANKA Informatikai szolgáltzatások - © 2015

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentContactusform has a deprecated constructor in /home/ankahu/public_html/plugins/content/contactusform/contactusform.php on line 17


Hogyan lassítson?

Az itt taglalt szokások kialakításának az a célja, hogy vezetés közben minél kevesebbszer kelljen a sebességét fékezéssel elkoptatnia, majd az autót újra felgyorsítania. Minden ilyen esetben, az az üzemanyag, amit az autó felgyorsításának céljából égetett el, a fékeken keresztül, hőenergia formájában elpocsékolódik. (Kivéve egyes hibrideket, ahol a fékezés az akkumulátort is tölti.)

18. Figyeljen oda a kiszámítható helyzetekre! Nem csak olyanok léteznek, amiket felsorolunk, de fölösleges is lenne minden egyes helyzetet részletesen tárgyalni.

Vegye észre időben, ha feltételezhetően lassítania kell az autót! Ilyenkor vegye le a lábát a gázról, de semmiképpen ne gyorsítson tovább, ha úgyis pillanatokon belül meg kell állnia! (Nyilván vannak olyan helyzetek, amikor a megállás pont a gyorsítással kerülhető el - nem ezekre gondolunk.) A fék mellesleg jó indikátora annak, hogy milyen az Ön vezetési stílusa. Ha a fékbetéteket idő előtt cserélni kell, akkor lehetséges, hogy van min javítani, mert valószínűleg túl sokszor gyorsítja föl, és állítja meg fölöslegesen az autót! Elektronikus menet-stabilizátorral (ESP és társai), vagy kipörgés-gátlóval felszerelt autóknál, mivel mindkettőben szerepet kapnak a fékek is, a gyorsabban kopó fékbetét nem feltétlenül a túl gyakori és intenzív fékezés jele. Viszont lehet, hogy ugyanez jó figyelmeztető jele annak, hogy Ön túlságosan is vadul vezet, és az elektronikának túl sokszor kell beavatkoznia. Vezessen óvatosabban!)

19. Gyakori vezetéstechnikai hiba, ha valaki bekanyarodás előtt, vagy piros lámpa előtt, utolsó pillanatban veszi le lábát a gázról, és fékezéssel lassítja az autót. Ez különösen gyér forgalom mellett indokolatlan, hiszen a bekanyarodó autós senkit nem tart föl azzal, ha nem a közvetlenül a kanyar előtt lassít le 50-60-ról 30-ra, hogy beforduljon, hanem a kanyartól 100-150 m-re leveszi lábát a gázról, és hagyja, hogy hadd vigye az autót a lendület. Ennek a távolságnak a megtétele alatt, az autó nem is igen fog 40 alá lassulni. Az is egy előforduló rossz szokás, hogy számos autóvezető, élesebb kanyarodás előtt, minden ok nélkül, szinte állóra fékezi autóját. Ennek kettős káros hatása van: egyrészt hátulról összetörhetik, hiszen a mögötte közlekedő nem számított ekkora lassulásra, másrészt a fölöslegen kis sebességre lelassított autót, újra fel kell gyorsítani.

20. Ha csak lehet, lassításkor használja elsődlegesen a motorféket! Amikor motorfékkel gurul, nulla*, vagy közel nulla a fogyasztás, ugyanis motorfék- üzemben nem kerül még alapjárati mennyiségű üzemanyag sem a motorba. Ez egész addig így van, amíg a fordulatszám bizonyos érték alá nem esik, ami általában néhányszáz fordulattal az alapjárati fordulatszám felett van. (*Ezt számos forrás állítja, de a megkérdezett szerelők nem tudták megerősíteni.) Ezért tehát, ha bármilyen helyzetben lassít, vagy megállni készül, használja a motorféket (is)! Nem érdemes tehát a váltót üresbe* tenni, vagy a kuplungot kinyomni. Ha nem akar gyorsan lassulni, mert távoli az akadály, megfelelően megválasztott sebességfokozat esetén alig lassul az autó, viszont, a motorfék-üzem lép életbe. (*Ráadásul, ha üresben, vagy kinyomott kuplunggal gurul, nem is csak alapjáraton forog a motor, hanem a modern vezérlések esetén néhány száz fordulattal felette.) Motorfékkel kapcsolatos további tényezők: ne pörgesse túl a motort motorfék üzemben (főleg ne tartósan, például lejtőn gurulva), ne menjen a fordulat 2500-3000 fölé (dízeleknél 1500-1800 fölé), inkább válasszon magasabb sebességfokozatot! Automatáknál más a helyzet. A régebbi fajtáknál nem igazán hatásos a motorfék. Az újabbaknál rendszere válogatja, hogy melyiknek mennyire.

21. Amikor távolról meglátja, hogy a közlekedési lámpa Ön előtt sárgára vált, vagy piros, (és nem valószínű, hogy mire aktuális sebességével odaér zöld lesz), azonnal vegye le lábát a gázról, és motorfékkel lassítsa az autót! Azt is érdemes megtennie, hogy a lámpától akár 60-80 m-re, finoman lelassítja az autót annyira, hogy a lendület kitartson a lámpáig, de ne érjen oda, mielőtt az feltételezhetően zöldre vált. Így, mire odaér, a lámpa éppen zöld lesz, tehát már mehet is tovább anélkül, hogy az autót állóra kellett volna fékeznie. Ha a lámpától olyan nagy távolságra van, hogy az azonnali gázelvétel korai lenne, mert a lámpától még jó messzire túlságosan lelassulna, akkor természetesen a pont elején leírtakban az "azonnal" helyett a "kellő időben"-t kell használni. Kis forgalomban az is megoldás, hogy fék nélkül váltogat vissza egészen egyesig úgy, hogy minden fokozatban (közel) alapjáratig* engedi visszaesni a fordulatot, majd egyesben húzatja még mindig alapjáraton a kocsit. Ha szerencséje van, így mire odaér a lámpához, az zöld lesz, és már mehet is tovább megállás nélkül. (*Ehhez további adalékot nyújt a 42. pont.) Ha a teljes gázelvétel nem is mindig, de egy tempó-visszavétel legtöbbször hasznos. Messze lévő közlekedési lámpánál, ha nincs a megengedett sebességre belőtt zöldhullám, még ismert útvonalakon is nehéz megtalálni azt a sebességet, amivel ilyenkor haladni érdemes, és azt a pontot, ahol el kell kezdeni a motorfékes lassítást.

Ha Ön mögött ideges, sietős autós halad, de van neki lehetősége a szabályos előzésre, ne aggódjon miatta! Ha nem fér a bőrébe, majd előz. A miatt se aggódjon, hogy az illető esetleg Ön elé kerül. Ha ennyire siet, előbb-utóbb úgyis megelőzi Önt. Ha az illetőnek nincs módja előzni, és láthatóan nyomul, érdemesebb felfüggeszteni a fentiek alkalmazását, mint felidegesíteni egy esetleg agresszív autóst. Csúcsforgalomban, mindettől függetlenül, bölcsességgel alkalmazza ezt a tanácsot! Amúgy is a legfontosabb és leghasznosabb arra ügyelni, hogy (szabályosan) átérjen a lámpán és ebben másokat se akadályozzon. Akkor sem szoktam ezt alkalmazni, ha a sáv a kereszteződés előtt oszlik szét több felé, és az én irányom már piros, de van még irány, amerre zöld a lámpa, és mögöttem is halad autó. Ilyenkor csak akkor kezdem meg a lassítást, ha már átváltottam abba a sávba, amelyikben meg kell állnom. Addig a forgalom ritmusa szerinti sebességgel haladok, hogy ne tartsam föl a mögöttem haladót, nehogy miattam ne tudja még elkapni a zöldet. Általában is, a módszerek alkalmazásnál mindig vegye figyelembe a többi közlekedő érdekét, hogy Ön ne akadályozza őket a haladásban.

22. Maximum csak a megállás előtti utolsó métereken, nagyon kis sebességnél érdemes a kuplungot kinyomva, alapjáraton gurulni, akkor, ha a gurulási sebesség már alapjárati fordulathoz is kicsi. (Ezzel is azért érdemes játszani, hogy esélyt adhasson magának a teljes megállás elkerülésére.)

FIGYELEM! Ha az autója alapjáratával gondok vannak, ne alkalmazza ezt, mert ha leáll a motor, lehet, hogy az újraindítással is gond lesz, meg másokat is föltarthat! Egyébként nagyobb sebességnél nem véletlenül ellenjavallt az üresben gurulás! Ha a motor bármilyen okból leáll, azonnal megszűnik a kormányszervó hatása, és rohamosan csökken a vákuumos fékrásegítés is, illetve szervofékes autóknál szinte azonnal megszűnik a rásegítés! Hirtelen manőver esetén, az autó stabilitása is rosszabb lesz, ha a kerekek és a motor között nincs kapcsolat. Ezen kívül, az üresbe tett váltót nem biztos, hogy egyből, és recsegés nélkül sikerül gurulás közben sebességbe tenni.

23. Ha mégsem sikerült "kibekkelni" a pirosat, (és nem kényszerít ezzel senkit lassú haladásra) a következő módon is elkerülheti a teljes megállást: ha a lámpa már csak 50-60 m-re van, és nem úgy látszik, hogy zöld lesz mire odaér az aktuális lassulással, fékezzen le lassú gurulásig, váltson vissza kettesbe, és hagyja, hogy a motor alapjáraton húzza az autót! Ha ez sem elég lassú, kettes után visszaválthat akáregyesbe is! (Csak óvatosan, nem minden váltó alkalmas erre!)

24. Ha látszólag rövid időre meg kell állnia megtorpanó forgalomban, ne úgy időzítse a fékezést, illetve a lassulást, hogy közvetlenül a bármi miatt álló, vagy lassuló autót utolérve, attól egy-két méterre kelljen állóra fékeznie! Lassítson le úgy, hogy az Ön előtt haladó autótól (forgalomtól függően) 20-40 méterre, már csak 10-20 km/órával guruljon, hogy ezzel is adjon egy lehetőséget magának arra, hogy elkerülje a teljes megállást, amennyiben az autók közben megindulnának.

25. Ugyanez érvényes akkor is, ha zebrához közelít, és gyalogost akar átengedni. Kezdjen távolabb enyhén lassítani, jelezzen a gyalogosnak, hogy elengedi, és ha szerencséje van (mert a gyalogos felismerte, hogy átengedi és elindul időben), akkor mire Ön odaér a zebrához, ő már át is ért, és Ön megállás nélkül haladhat tovább!

26. Gyakran használt útvonalon figyelje meg a lámpák váltási ritmusát, és ehhez igazítsa sebességét. (A lámpák váltási ritmusa, a napszakok szerint, illetve munkanap - ünnepnap viszonylatban változhat. Legyen tisztában ezzel is!)

27. Ha olyan lámpához közeledik, amelynek nem ismeri várható zöldre váltási időpontját, ne úgy érkezzen, hogy a maximális megengedett sebességgel haladva, feltételezi, hogy a lámpa zöld lesz mire odaér, mert ha mégsem, akkor intenzív fékezéssel kell elveszítenie sebességét. Még főútvonalon haladva, előző lámpától érkezve sem lehet erre mindenhol számítani, mert nem mindenütt valósítható meg a zöldhullám.

Megjegyezzük, hogy a gyakori kritikával, miszerint Budapesten a forgalomtechnikusok képtelenek "zöldhullámot" létrehozni, így általában nem érthetünk egyet. Budapest lámpáinak beállításánál igenis törekszenek a lehető legtöbb zöldhullám létrehozására, de vannak körülmények, amivel a jelenlegi tér-idő kontinuumban nem lehet mit kezdeni. Ilyen például az, hogy vajon hogyan lehetne egy kereszteződésekkel teletűzdelt hosszú útszakaszon egyszerre mindkét irányban zöldhullámot biztosítani?

28. Olyan kereszteződéshez közeledve, ahol Önnek várhatóan elsőbbséget kell adnia, ne nyomja a gázt az utolsó pillanatig! Használja ki az autó lendületét! Érdemes mihamarabb vissza is váltani, hogy amennyiben a kereszteződésben nem közeledik olyan jármű, amely számára elsőbbséget kellene adnia, minél gyorsabban áthaladhasson a kereszteződésen, illetve besorolhasson a főútvonal forgalmába. Figyelem! A STOP táblánál a KRESZ szerint muszáj megállni! Hiába belátható a kereszteződés, a rendőr nem fogadja el azt az érvet, hogy el akarta kerülni az energiapazarlást azzal, hogy nem állt meg...

Természetesen az eddigiek alkalmazását nem szabad túlzásba vinni! Figyeljen oda, hogy ne akadályozza a többi autóst! Nem lehet cél, hogy az autó lendületét a végletekig kihasználjuk, és egy kereszteződéstől több száz méternyire már lassulva guruljunk, ezzel feltartva másokat. Akármennyire is hisszük, hogy ez a leghatékonyabb módja a közlekedésnek, a hátul jövő autósnak ez tűnhet idegesítő lassúságnak is, hiszen nem mindenki autózik olyan tudatosan, mint azok, akik e fejezet pontjaira odafigyelnek! Nem szabad önkéntes rendőrt játszanunk, és úgy gondolkodnunk, hogy "én tudom a tutit, te meg jobb, ha alkalmazkodsz az én tempómhoz, mert neked is az a jó!" Miközben a hatékony közlekedésre ügyel, arra is oda kell figyelni, hogyha egy párhuzamos haladásra alkalmas úton, az Ön melletti sávban is közlekednek, ne autózzon hosszasan "kötelékben" a másik járművel, mert a hátulról érkezőknek így nincs módjuk előzni! (Akkor se tegyen így, ha Ön a megengedett legnagyobb sebességgel halad.) Vagy gyorsítson föl/lassítson le annyira, hogy a külső sávba sorolva alkalmazhassa az amúgy is ALAPSZABÁLY* "jobbra tarts"-ot, vagy, ha Ön autózik a külső sávban, és a belsőben lévő halad Önnel "kötelékben", akkor finoman lassítson le egy kicsit, így csinálva helyet az előzéshez másoknak. Nagyon hálás lesz Önnek az illető ezért a figyelmességéért. Arra is figyelnünk kell, hogy ha piros lámpához közelítünk, a lendület fenntartásánál fontosabb az udvariasság! Tehát, ha azzal, hogy a lámpától távolabb a szükségesnél jobban lelassítok, (sőt, esetleg meg is állok) segítek egy másik közlekedőt az útra besorolni, vagy az utat keresztezni, akkor inkább ezt választom, (főleg, ha mögöttem is jönnek), mint az "alacsony fogyasztást mindenáron". Esetenként épp az ellenkezőjével segíthetek: nem lassítok le annyira, mint ahogy a fentiek alapján jó lenne, hanem csak később, a lámpához közelebb érve csökkentem a sebességem, így hamarabb eltűnök az utat keresztezni kívánó útjából. *Elnézését kérem, hogy már másodszor kiabálok alapszabályt, de egyszerűen elképzelhető, hogy idehaza mennyire sokan hiszik, hogy bérletük van a belső sávba! Lehet luxusautó, vagy 25 éves szoci bontószökevény, bármelyikkel képesek a belső sávban araszolni, amikor nyugodtan kimehetnének a külső sávba.

autostitkok

Forrás: www.autostitkok.hu

Találatok: 28273