ANKA Informatikai szolgáltzatások - © 2015

9. Útvonaltervezés

Nem csak az számít, hogy hogyan, hanem az is, hogy hol!

47. Az útvonal optimalizálását is vegye figyelembe, amikor megtervezi napi programját. A földrajzilag egymáshoz közeli elintézendőket próbálja egymás utánra időzíteni! Ezzel elkerülhet fölösleges oda-vissza utakat. Szintén ebben segít, ha átgondolja, hogy mire lesz szüksége aznap, és ezt el is helyezi autójában. Igen bosszantó azért rohangálni a bedugult városban, mert elfelejtettünk egy találkozót, vagy elmulasztottunk valamit berakni a csomagtartóba. 48. Az is hasznos, ha teendőit úgy időzíti, hogy egy-egy helyen ne kelljen sokat várakoznia, hogy a motor ne hűljön le. (A motor hidegen többet fogyaszt.)

49. Mielőtt elindul, tájékozódjon a forgalomról! Ha sok a torlódás, és a dolga halasztható, inkább várjon 1-2 órát, amíg a forgalom enyhül. Megjegyzés: sokszor valótlan adatok hangzanak el a rádióban, és valószínűleg így van ez a TMC adatokkal is. (Forgalmi információk a navigációs rendszerek számára.) Volt már olyan, hogy egy olyan úton haladtam, az előttem lévő következő autó legalább 200 méterre volt, a szembe jövő sávok is majdnem üresek voltak, de a közlekedési információkban azt mondták be, hogy lépésben lehet csak ott haladni. (Mielőtt a híreket bemondják, végigfutják a kamerák képeit. Ha egy adott pillanatban egy átmeneti torlódás van, azt bemondják, mert nem mindig veszik észre, hogy egy perc múlva már meg is szűnt.) Ha megválasztható egy adott helyre való eljutás időpontja, azt ne a csúcsforgalmi órákra időzítse! Budapestieknek rendelkezésre áll egy remek (egyelőre) ingyenes eszköz. Indulás előtti forgalom-ellenőrzésre használja az utv.hu-t (http://www.utv.hu), ahol egyes forgalomfigyelő kamerák ÉLŐképét Ön is figyelemmel kísérheti!

50. Ismerje meg az alternatív útvonalakat, levágásokat! Kezdő autósok, főleg azokat az útvonalakat merik csak használni, amiken adott helyre tömegközlekedéssel jutottak el korábban. Azok, akik jól ismerik a várost, tudatában vannak a kerülő, vagy éppen levágást jelentő útvonalaknak, és ismerik a mellékutcákat, csúcsforgalom idején fele annyi idő alatt ott vannak úticéljuknál, mint akik csak a bedugult főútvonalakat használják. Gyakran a hosszabb út kevesebb időt, és kevesebb elégetett üzemanyagot, de mindenképpen kevesebb stresszt és frusztrációt jelent, azáltal, hogy viszonylag folyamatosan lehet haladni a vargabetűkön. Íme egy módszer a "menekülő utak" földerítésére: (Nekem többször bejött, de nem garantáljuk, hogy 100 %-ban működik, valamint némi navigációs érzék is kell hozzá, és az sem árt, ha a környék nagyobb csomópontjait ismeri.) Ha Ön egy forgalmas útvonalon araszol, és Ön előtt már mondjuk a negyedik autó fordult be egy kis mellékutcába, akkor érdemes kipróbálnia azt az útvonalat, ugyanis nem valószínű, hogy a jelentéktelen utcácska lenne a befordulók célja, sokkal inkább várható, hogy az illetők ismernek arra egy alternatív útvonalat. Próbálja őket követni! Ha az útvonal bevált, legközelebb már tudatosan alkalmazhatja. Érdemes a napi útvonal megtervezése közben megkérdeznie mellékutakra vonatkozó ismereteikről barátait, rokonait! Tanulmányozza az útvonalainak környékét térképen! Ha van navigációs rendszere, és dugóba kerül, a következő letérési lehetőség előtt terveztesse újra az útvonalat, a bedugult szakasz kizárásával! A kerületi városvezetés a lakók kérésére folyamatosan igyekszik megszűntetni a főútvonalakkal való párhuzamos haladás lehetőségét a kis mellékutcákban, de ettől függetlenül érdemes néha felfedező útra indulni, mert azért még mindig meg lehet ismerkedni jól használható kerülőutakkal. Persze alkalmanként az ilyen felfedező utak, sőt a már bevált kerülőutak is járhatnak komolyabb időveszteséggel: túl sokan ismerik az adott kerülőt, és ugyanúgy bedugul, vagy találkozhatunk a mellékutcák rémével, a kikerülhetetlen kukásautóval is.

51. Nem minden dugó, ami annak látszik! Sokszor, egy-egy torlódáson néhány perc alatt túl lehet lenni. Ilyen esetben, ha kerülőutat keres, azzal időt veszít, és fölöslegesen növeli a megtett távolságot. Ezért rendszeres útvonalain, ha torlódással találkozik, mielőtt másfelé venné az irányt, egyszer győződjön meg róla, hogy egy-egy ilyenen mennyi idő alatt lehet túljutni, és ez után döntsön, hogy kell-e alternatív útvonalakat keresnie! Abban az esetben azonban rendszerint érdemes más útvonalra térnie, ha a sor nem mozdul, mert ez balesetre, vagy más rendkívüli, forgalmat lassító okra utal. Érdemes lehet ilyenkor a fővárosiaknak fölhívni az Info Rádió Fővinform szolgáltatását (tel: 20/463-6958 - amint a rádió bejelentkezik, egyből tárcsázzon egy hármast, így azonnal a közlekedési híreket hallja) amit 10 percenként frissítenek, így értesülhet például arról, hogy egy delegáció közlekedése miatt állították meg a forgalmat, és a kerüléssel sem érdemes próbálkozni, mert az alternatív útvonalakat is lezárták.

52. Ha van navigációs rendszere, használja! Segítségével megtalálhatja a legrövidebb, vagy leggyorsabb, vagy akár a legköltséghatékonyabb útvonalakat. (Ha csak 40-50 km miatt kellene autópályadíjat fizetnie, zárja ki az útvonaltervezésből a fizetős szakaszokat.) Ha nem kell folyton félreállnia térképet böngészni, ha nem téved el, ha nem kell össze-vissza bolyongania, ha nem bizonytalankodik, hogy hol is kell lefordulni, egy csomó stressztől, időveszteségtől, balesetveszélytől és többletfogyasztástól is megkíméli magát.
Egy barátom, aki meglehetősen rutinos autós, miután beszerezte élete első navigációs berendezését, csodálkozva mesélte, hogy "tudott újat mutatni". Lakókerületéből a munkahelyére a BKV sztrájk idején "Moha bácsi" (így hívják a férfihangot az iGO navigációban) úgy hozta át a "kertek alatt" egy addig számára ismeretlen útvonalon, hogy elkerült egy csomó dugót.

53. Ha nincs navigációs berendezése, használja az útvonaltervező weboldalakat! Ezekből mára már számos megbízhatóan működő van. A hazaiakból az én kedvenceim az Útvonalterv.hu. (http://www.utvonalterv.hu), A Térkép24.hu (http://www.terkep24.hu) a külföldi utazások útvonalát is segíti megtervezni.

54. Kockakövön nem csak a futómű megy hamarabb tönkre, hanem nagyobb a menetellenállás, emiatt a fogyasztás is. Ezért, ha rendszeres útvonala vezet kockaköves úton, érdemes alternatív útvonalat keresnie. A kockakő másodlagos fogyasztásnövelő hatásáról, egyszer hallottam egy elméletet, amit nem ellenőriztem le, de érdekesen hangzik. Így szól: kockaköves úton, amiatt, hogy az egész autó rázkódik, rázkódik a gázpedált nyomó lábfej is, emiatt a gázpedált kis mértékben ugyan, de folyamatosan pumpálja, tehát a motor többet fogyaszt, mint sima úton. Hm.

55. Kerülje az igazán felesleges utakat! Gyakorta félrevezetjük magunkat azzal, hogy valahova elautózunk, mert ez - vagy az olcsóbb, pedig az elpöfékelt üzemanyag, és az elhasznált idő értéke, esetenként többszöröse annak a pénznek, amit ezzel spórolni gondolt. Szintén gyakran elautózunk olyan, gyakorta kis értékű holmiért, amit ottfelejtettünk valahol, pedig olcsón újra beszerezhetnénk. Tesszük ezt annak ellenére, hogy az üzemanyagköltség, ami erre az útra esik, gyakran többszöröse az ottfelejtett holmi árának.

autostitkok

Forrás: www.autostitkok.hu

Találatok: 618