ANKA Informatikai szolgáltzatások - © 2015

Bevezetés

10-30%-os üzemanyag-megtakarítás mindenfajta fogyasztáscsökkentő kütyü, vagy adalék nélkül!

Hogyan? Netán át kell ülni dízelbe, esetleg hibridbe, vagy gázüzeművé kell alakítani az autót? Nem! Habár a gázüzemre alakítás hasznos lehet, de ennél sokkal olcsóbb módszert ajánlunk! Át kell alakítani a vezetési szokásokat! Ha ez nem következik be, bármilyen járművet is vezetne, mindenképpen magasabb lenne a fogyasztás, mint szükséges.

Az üzemanyag-fogyasztás csökkentése manapság sajnos egyre fontosabb kérdés. Szakemberek már 2011 végére 400 forintos literenkénti üzemanyagárat prognosztizálnak. (Ami az arab országokon végigsöprő tüntetések miatt akár sokkal hamarabb is bekövetkezhet.) 50 literes tankolással számolva, egy benzinkút-látogatás ilyen benzinárral tehát kb. 20 000 forint lesz!

Ha autója 10 litert fogyaszt száz kilométeren, az azt jelenti ezen a benzináron, hogy 100 kilométert 4 000 forintért tett meg. (Csak az üzemanyagárral számolva.) Már ez is durva, de ez sem a plafon, pedig már ezen az áron is sokak számára a megtakarítások nem az "olcsóbban autózni" kérdéskörbe tartoznak, hanem az "autózni, vagy nem autózni" kérdésben döntők. Vajon lesz-e 500 forintos, vagy még magasabb üzemanyagár? Ahogy a dolgok jelenleg kinéznek ez egyáltalán nem valószínűtlen. Ideje tehát most elkezdeni takarékoskodni az üzemanyaggal! Ennek amúgy az üzemanyag árára is van visszaható szerepe: a válság idején azért esett az üzemanyagok ára, mert csökkent a kereslet. Kb. 15 %-kal, ha jól emlékszem a hírekre. Ha pedig az autósok zöme csökkenti autójának fogyasztását, az a keresletben is meglátszik.

Üzemanyag-takarékosságra vonatkozó tanácsaink betartásával, 10-20, sőt még több %-kal is csökkentheti autója fogyasztását! Szakértők szerint akár 30, sőt egyesek szerint 40 (!) % is "van a lábunkban", azaz a vezetési stílusunkban. Hasonlóan extrém többletfogyasztást okozhat az autó rossz műszaki állapota is. (Ez nem jelenti azt, hogy "véres a torka", elég, ha nem megfelelő a guminyomás.) Ekkora megtakarítás az átlagosnak tekinthető évi 20 000 kilométeres futásteljesítmény és 400 forint körüli üzemanyagár mellett, évi többszázezer forintos megtakarítást jelenthet! Ráadásul, ne feledje, azzal, hogy csökkenti autója fogyasztását, a környezetet is kíméli!

E témában számtalan (néha tévedéseket is tartalmazó) cikket lehet olvasni újságokban, illetve az Interneten. TV és rádióműsorok is adnak tippeket. Legtöbbször ugyanazt a 8-10 dolgot emelik ki. Ezek kifejtése, a hely- illetve idő szűke miatt rendszerint eléggé vázlatos, általános.

Fejezetünk nem csak ezeket ismétli el, de számos olyan módszert és tényezőt is tartalmaz, amelyre lehet, hogy még soha életében nem gondolt. Úgy próbáltunk fogalmazni, hogy minden olvasónk, még a legkevésbé műszaki érdeklődésű is könnyen alkalmazni tudja a tanácsokat. Igyekeztünk semmi olyat nem kihagyni, ami akár a legcsekélyebb mértékben is befolyásolja a fogyasztást. Ezért az írás elég hosszúra sikerült, viszont minden sora hasznos lehet. Igen, több időbe kerül elolvasni, mint a 10 pontos listákat, viszont mi semmit sem hagyunk ki, ami pénzt jelent Önnek!

Ahhoz, hogy ez az anyag ne legyen eredmény nélkül, fontos, hogy megalapozzuk az információt. Ennek érdekében azt a szemléletet is átadjuk, amivel a tanácsokat alkalmazva tényleg tartós eredményt lehet elérni, ezért ne ugorja át a bevezető részt!

Sokkal könnyebb javítani a fogyasztáson, mint gondolná! Van egy csodakütyü, ami biztosan kihat a fogyasztásra, és ez a létező legbonyolultabb számítógép, ami nem máshol, mint az Ön két füle között foglal helyet. A fogyasztás javításához ennek autókezelési - közlekedési szoftverét kell finom-hangolni, vagy esetleg "frissíteni". ☺

Nem csak a vad, az autót indokolatlanul erősen és sokszor felgyorsító, és emiatt gyakran erős fékezést is tartalmazó vezetési stílus energiapocsékoló, de a lassú, tesze- tosza, bizonytalankodó vezetés is. Ez utóbbi nem csak amiatt, hogy az így vezetők lekésnek a zöld lámpákról, illetve az átlagosnál többet kell várakozniuk bizonyos helyzetekben, hanem amiatt is, mert az indokolatlanul lassú haladás nem használja ki a motor erejét, nem hatékony fordulatszám-tartományban használja azt. Azonban nem csak e két véglet az energiapocsékoló! Olyan vezetési stílusban is, ami alapjában jónak tűnik, simán lehet 15-20 százaléknyi többletfogyasztás "elrejtve"! Ezt a 15-20 %-ot is segítünk leleplezni!

Amikor hozzáláttam a téma feldolgozásához, elkezdtem jobban odafigyelni arra, hogy én hogyan is vezetek. Rá kellett döbbennem, hogy jó néhány olyan rossz beidegződés, szokás jellemezte az én vezetési stílusomat is, ami bizony jelentősen fogyasztásnövelő hatású volt. Az ebben az anyagban leírtakra való odafigyeléssel, vezetési stílusom jócskán megváltozott. Maga a közlekedés mára jóval kevesebb stresszt jelent, és autóm fogyasztása, amit korábban is sikerült mindig gyári szint* alatt tartanom, mintegy további 10 %-kal csökkent! (*Autóm gyárilag megadott fogyasztási adatait még nem a mai mérési norma szerint számították ki, tehát közelebb van a valósághoz, mint a manapság megadott extrém alacsony - normál körülmények között nem igazán elérhető értékek. Ez azt jelenti, hogy autóm korábbi kb. 10 liter körüli városi fogyasztása 9 liter köré csökkent! Véleményem szerint, még ezen is lehet kicsit javítani, úgy 8,7 l köré tartósan le tudnám szorítani. (Már értem el ilyen értéket normál használat mellett.) Mindezt amellett sikerült elérnem, hogy haladási tempóm semmit sem lassult, ráadásul a dinamika tovább fokozódott, sőt, még az átlagsebességem is nőtt! A közlekedés - jó értelemben - sokkal izgalmasabbá, szinte stratégiai játékká vált. Mindeközben, ha szükséges, használom a klímát, többször - ha a helyzet úgy kívánja - forszírozott gyorsítással indulok el, valamint közlekedésemet szinte kizárólag városi forgalom jellemzi!

Azt sajnos nem ígérhetem, hogy a mai autók esetén a gyári érték alá viheti a fogyasztást, de nem ám saját hibájából, hanem azért, mert manapság a gyárak olyan fogyasztási értékeket írnak a prospektusokba, amiket utcai körülmények között majdnem lehetetlen teljesíteni.

Az értékeket egy fedett csarnokban, próbapadon mérik, optimális hőmérséklet és páratartalom mellett, valami alacsony gördülési ellenállású felületen, gondolom kőkeményre fújt gumikkal, teljesen kiürített csomagtartóval és utastérrel, szinte porzó tankkal. A szimulált körülmények között nincs emelkedő, és nincs változó időjárás és persze a légellenállás hatását is csak kiszámítják.

A mérésre valószínűleg a leggyengébben felszerelt modellt használják, ezzel is csökkentve az autó tömegét. Szerintem még az ablakmosó tartály is üres ilyenkor - az is számít egy-két kilogrammot. Ha van, a légkondi biztos ki van kapcsolva. Mivel a generátor meghajtásához is a motor kell, valószínűleg egyetlen elektromos fogyasztó sincs bekapcsolva. (Tehát, még szellőző ventilátor se, ami a normál életben biztosan működne. A tompított fényszóró sem ég, amit pedig a jobb láthatóságért még nappal is érdemes használni.) Az is elképesztő, hogy a mérési ciklus nagyobb része nem városi forgalmat szimulál, így adva még irreálisabban kedvező eredményeket. Végül kulcstényező az üzemanyag is: biztosan a legmagasabb minőségű, legtisztább üzemanyagokat használják, amiket benzinkutakon (legalábbis idehaza) biztosan nem lehet tankolni. A hibrideknek különösen kedvez a mérési folyamat, így azoknál még lehetetlenebb értékek jönnek ki. Az Euro 5-ös norma bevezetésével várhatóan új fogyasztás-mérési előírások lépnek életbe, remélhetőleg a jelenleginél reálisabb eredményeket adva.

Amit mi ajánlunk, azzal a valós körülmények között megvalósítható legnagyobb hatékonyságot érheti el!

Ráadásul nem afféle általános megfogalmazással, hogy "igyekezzen kihasználni az autó lendületét, ha lehet, kerülje el a felesleges megállást!", hanem ehhez felsorolunk a gyakran előforduló helyzeteket, és ezekkel szemléltetjük, hogy mi a felesleges megállás, és hogyan lehet elkerülni.

A módszereket azonban nem elég ismerni, alkalmazni is kell! Pszichológusok szerint egy szokás kialakítása 21 napba kerül. Ha Ön mondjuk 21 naponta tízet-húszat szokásává tesz a helyes vezetéstechnikák közül, akkor pár hónap alatt mestervezetővé válik. Ezzel nem csak gazdaságosabban üzemeltetheti autóját, de sokkal hatékonyabban tud majd részt venni a közlekedésben, gyorsabban, dinamikusabban haladva jut el úticéljához.

Ha gyorsabban akar a végére érni, haladjon szintén tízesével, próbáljon meg háromnaponta mindig az adott adagra fókuszálni, nem elfelejtve az előző tíz alkalmazását. Ha végigért a tanácsokon, olvassa el újra a fejezetet, és értékelje ki, hogy sikerült-e változtatni a változtatandókon. Ha valami esetleges rossz szokás megmaradt, a következő napokban azok megváltoztatására külön koncentráljon! Érdemes a módszereket ritkább forgalom idején begyakorolni, hogy aztán csúcsforgalom idején már maguktól értetődjenek. Figyelem: épp olyan könnyű visszaszokni a rossz beidegződésekre, mint amilyen könnyű tanácsainkat elsajátítani, ezért időről időre olvassa át ezt az eBookot, és ellenőrizze, hogy vajon még mindig alkalmazza-e az ajánlott módszereket! Az egyik legrosszabb, amit tehet az az, hogyha azt látja, hogy mondjuk fél tankig nem figyelt oda, és az üzemanyag ugyanúgy fogy, mint addig, feladja, mondván: "Most nem törődöm a fogyasztással, ezt a mérést már úgyis elszúrtam, majd legközelebb jobban vigyázok". Ne úgy közelítse meg a kérdést, hogy minden tankolásnál fogyasztási rekordot akar felállítani, és ha a rekord már biztosan nem jön össze, feladja az odafigyelést! Napi szinten is elkövethető ugyanez a hiba. Ha két-három esetben nem figyelt oda, és ezt észreveszi, ne adja föl aznapra! A cél az évi többszázezer forintos megtakarítás, nem a minden tankolásnál elért fogyasztási rekord!

Másik, a témába vágó anyagunkban, amely a "A stresszmentes autózás titkai" címet kapta, összegyűjtöttük azokat a módszereket, amelyek alkalmazásával - illetve azokat a tényezőket, amelyek figyelembevételével baleseteket kerülhet el. Egy-egy elkerült baleset komoly, sokszor pénzben ki sem fejezhető megtakarítást jelent. Az e két fejezetben taglalt trükkök és vezetési stílus elsajátítása, igazán rutinos, tapasztalt és hatékony közlekedővé teheti Önt! (Ha már most is az, akkor is érdemes azért tovább olvasnia, hátha van még min változtatni.)

autostitkok

 

 

Forrás: www.autostitkok.hu

Találatok: 1177